.

Image

dag3 lesdeel3 inhoud

SPREKER:

Kirsten Van Nieuwerburgh-Marchand,  thuis in het systeemdenken en in de systeempsychotherapie, heeft meer dan 20 jaar ervaring als maatschappelijk werker in oncologie/ hematologie in het UZ van Leuven.  Momenteel werkt ze al even als zorgzoneverantwoordelijke van de dienst sociaal werk en coördineert ze de vrijwilligerswerking van UZ Leuven.

Kirsten wil maatschappelijk werkers empoweren in hun dagelijkse werking om niet enkel oplossingsgericht en vraag gestuurd te werken.  In een voortdurend veranderend zorglandschap is het niet altijd vanzelfsprekend een persoonsgerichte zorg te blijven nastreven. Kirsten is ervan overtuigd dat het medisch maatschappelijk werk een grote rol kan spelen in een persoonsgerichte aanpak binnen en buiten de ziekenhuismuren.  Via een praktische insteek zal ze het belang en de voordelen van systeemdenken en de toepasbaarheid ervan duiden.  Er wordt aandacht besteed aan de ( systeemgerichte)  taal die een maatschappelijker werker kan inzetten in het begeleiden van patiënten en  in het samenwerken met andere zorgprofessionals.

Oog hebben voor de verschillende niveaus van gezondheidsvaardigheden die patiënten en hun naasten kunnen hebben en hoe je daar als zorgverlener mee kan omgaan opdat een patiënt zijn gezondheidsproces, zelf mee in handen kan nemen, loopt er als een rode draad doorheen.

 

LESONDERWERP: 

Communiceren & psychosociale begeleiding aan patiënten en hun naasten vanuit een systemisch denkkader 

Psychosociale begeleiding van patiënten, met als basis het systemisch denkkader en met aandacht voor ieders gezondheidsvaardigheden.

 

LESDOELEN:

  • Na het volgen van dit opleidingsonderdeel….
    • Is het systemisch denkkader beknopt overlopen en toegepast op ziekte.
    • Krijgt de maatschappelijk werker taal aangereikt om gerichte circulaire vragen te stellen met als doel snel en gepast contact te maken met patiënten en naasten
    • Heeft de maatschappelijk werker tips& tricks gekregen over hoe aan de slag te gaan vanuit het systeemgericht perspectief in een anamnese, familiegesprek, ….
    • Heeft de maatschappelijk werker kennisgemaakt met het begrip health literacy (gezondheidsvaardigheden) en werden er tools aangereikt om hiermee in de concrete communicatie aan de slag te gaan